ЖИВОПИСНИТЕ ПРОСТРАНСТВА НА ХРИСТО КРАЛЕВ
Йото ПАЦОВ
Големите творци сами създават света, който обитават. Той
често е на границата на човешкото познание, но често ги и надхвърля, за да ни
позволи да надникнем в онези духовни пространства, в които законите на битието
и представите на човека избледняват в почти непоносимата светлина на духовното
извисяване. С особена страст това прави и Христо Кралев, който дава зрим образ
на космическата хармония, без при това да напуска мистериалната територия на
българската душевност и традиция. Да се постигне това със средствата на
фигуралната композиция е като да стигнеш протуберансите на Слънцето с крилете
на Икар, но той го прави, при това, за разлика от Икар, успешно.
Пространствата, в които щедрият талант на Христо Кралев
прави живописните си открития, е лесно да бъдат намерени – той самият ги е
обозначил в емблематичния си цикъл за стихиите на земята, водата, огъня и
въздуха. „Стихия на земята” е миниатюрна по размери, но огромна по смислов обем
панорама на оплодотворената от човека планета, където централната фигура е
символното начало на сливането между жената и земята – един необичаен, но много
въздействащ прочит на мита за земята-майка, разказван от зората на човечеството
в образи като тези на Вилендорфската и другите кроманьонски Венери. „Стихия на
водата” с жеста на ръцете ни подсеща за броенето на пари и за поговорката за
Гергьовския дъжд, в който всяка капка е жълтица – и как да е иначе, след като
физическата основа на живота ни е предимно водата. „Стихия на огъня” със своя
парещ колорит прави предметна връзката, за която ни говори „Изумрудната
скрижала” на Хермес Трисмегист за еднаквостта на това, което е Горе и това,
което е Долу – горе с огнените коне от слънчевата колесница, долу с
нестинарските мистерии на българката. „Стихия
на въздуха” гърми в медните тръби на духовия оркестър, в който полъхът на
вятъра и полетът на птицата пораждат усещането за вечно движение и незрима
мелодия.
Общо взето в работите на Христо Кралев отчетливо се
проследява очевидната двупластовост на човешкото съществувание – епицентърът на
творческия акт е сакралното, мистичното, окръжено от битийното, като и двете
стигат до епичното. Това е възпяване – на „Хлябът”, на „Изгрева”, на „Извора”,
на съня на Луната… Цикличността на сезоните в нашите средни ширини в тези
творби далеч надхвърля рамките на годишните времена и се превръща в апотеоз на
тържеството на човешкото начало в обитавания свят с неговите неизменни атрибути
– „Сезони”, „Скреж”, „Зимата”, „Жетварска песен”, „Лято”, „Бяла тишина” … Една
друга тематична група създава усещане за историческа и духовна безкрайност – „Пълнолуние”,
„Тракийска земя”, „Спомен за Рая”, „Жега”, „Цветница” …
Христо Кралев напълно пренебрегва модерните теми на
технологичната цивилизация с нейната рационална атрибутика, защото територията
на творчеството му е българската вечност, където конюнктурното и епизодичното
са само лъскава и кичозно ярка опаковка на често лишени от истинско съдържание
и стойност бързопреходни миражи. В същото време перфектната му живописна
техника постига степени на въздействие, в които очите са само средство,
емоциите – само повод, разумът – само начин за непосредствено възприемане на
създадения от него неимоверно богат и дълбок свят на вечния човек.
И още нещо - физическата форма на творбите постига чрез
използването на архитектурни /в някои случаи – антропоморфни/ елементи една
допълнителна монументалност, която ситуира
живописния разказ в епицентъра на човешкото мироздание.
И ако човек наистина непредубедено и с открито сърце и чиста
душа възприеме тази очарователна и дълбока живопис, непременно ще възкликне
като мен:
-
Благодаря, че Господ ме дари с възможността да
те срещна, Христо Кралев!
Няма коментари:
Публикуване на коментар